3.1 ÅRDAL TENK TRYGGLEIK (ÅTT)
Årdal tenk tryggleik er eit samarbeidsprosjekt mellom Årdal kommune/Tekniske tenester, Skadeforebyggende Forum, Politiet, Statens Vegvesen, lokalt næringsliv, lag og organisasjonar og bygdefolk flest.
Føremålet er å førebygge skade ulukke og kriminalitet i kommunen ved å få alle til å ta del.
Årdal tenk tryggleik er ei ”adresse” alle kan vende seg til, og der alle får svar.
Attendemeldingsgarantien er drivkrafta i konseptet og lokalsamfunnet tenkjer såleis tryggleik både i fritid og arbeid.
Prosjektet vart etablert 1988 og kommunen vart i år 2000 godkjent som Trygt Lokalsamfunn.
Styrande komité, som er Årdal tenk tryggleik sitt øvste organ, er tverrsektorielt/tverrstatleg samansett. Næringsliv, lag og organisasjonar er representert i komiteen.
Trafikktryggleik har sidan starten hatt høg prioritet .
Politi, kommunalteknikk, skulane, lokale bedrifter og Trygg Trafikk er viktige
Samarbeidspartnarar på dette området.
Andre aktivitetar i Årdal tenk tryggleik er:
- Mottak loggføring av hendingar, situasjonar, forslag. Kontakt med rett instans i sakene.
- Årlege vernerundar i heile kommunens gatenett, med brev og foto til eigar av evt problem.
- Refleksvestar til barnehagane.
- Refleksvestar til 1. klasse i september.
- Utlevering av sykkelhjelm til 4. klassane.
- Prosjekt ”Politikameratane” for 15 åringar.
Folkehelsekoordinator er dagleg leiar for Årdal tenk tryggleik og er fast tilsett i 50% stilling med kontorstad Øvre Årdal
3.2 TRAFIKKREGULERING OG KONTROLL
Lensmannskontoret samarbeider med lensmannskontora i Lærdal og Aurland, Sogndal politistasjon. Vidare har eit samarbeid med Statens vegvesen (særleg ved etterforsking), Årdal tenk tryggleik, Trygg Trafikk og andre.
Når det gjelder Årdal tenk tryggleik, samarbeider vi om besøk i barnehage(politibamsen), barne og ungdomsskule, og vidaregåande skule(russ).
Politiet og Statens Vegvesen har saman eit ansvar for overvaking og kontrollverksemd i trafikken. Politiet si trafikkovervaking gjeld alle sider ved vegtrafikken, medan Statens Vegvesen har eit noko meir avgrensa arbeidsområde (unge kjøretøy, teknisk kontroll).
Hovudføremålet for kontrolltenesta er å få ned talet på trafikkulukker. Kontrollane blir difor retta mot dei områda som gir størst effekt for trafikktryggleiken.
Kvart år vert det laga eigne trafikkplanar for Sogn (REGION Sogn).
I planane vert det sett opp :
Eigne måltal for:
- tal kontrollerte køyretøy i region Sogn
- tal reaksjonar i region Sogn, som kan være; gebyr, førelegg eller anmeldelse
Kva type kontroll:
- fartskontroll (laser, radar, gjennomsnittsmåling)
- promillekontroll – aktuelle helgar
- dokument
- adferd
- lys
- bilbelte
- skuleveg
I tillegg kommer nasjonale tema veker, fastsatt av POD.
Forvaltning
Sogn og Fjordane politidistrikt har blitt med i et prosjekt saman med fylkesmanne, som går på å bruke muligheitene i vegtrafikkloven som går på skikkethet til å inneha førarkort.
Etter at dette prosjektet ble starta har det blitt en økning i antallet førarkort som er inndratt pga. misbruk av narkotika, alkohol, eller helsetilstand. Det blir tatt forvaltningsmessige avgjersler om at føraren ikkje fylgjer vilkåra for å inneha førarkort, og må på det grunnlaget levera førarkortet frå seg.
3.3 OPPLÆRING OG INFORMASJON
Barnehagane
Det er 2 barnehagar på Årdalstangen og 4 i Øvre Årdal. Desse driv førebygging t.d. ved samtale og ved rettleiing når borna er ute i trafikken.
Tema som vert tekne opp er:
- Korleis ein kryssar ein veg, sjå seg for.
- Korleis ein går langs med vegen.
- Korleis ein oppfører seg når ein går på tur
Skulane
Kommunen har to oppvekstområde/skular: Øvre Årdal (Farnes skule) og Årdalstangen (Tangen skule). Barne- og ungdomssteget vert på kvar av desse stadene administrert saman.
Trygg trafikk sin perm ”trafikkopplæring” vert nytta i informasjonsarbeidet, og ein trekker også inn andre eksterne ressursar som politi, Årdal tenk tryggleik osv.
Generelt vert alle elevane jamnleg engasjerte i registrering av trafikkfarlege punkt.
Småskulen 1. – 4.klasse:
Det vert fokusert på skuleskyss og skulevegen til 6 åringane i samarbeid med politiet og Årdal tenk tryggleik.
Tangen skule
På Tangen skule øver dei minste i å gå skulevegen (rett side, gangfelt, kryssing, refleksbruk). Ein går skulevegen til kvar elev. Politiet kjem til skulen og deler ut refleksvestar og trafikkalendarar. I starten av året er det fylgjeteneste på skulebussen om dette syner seg nødvendig.
Dei noko eldre har meir om oppførsel i trafikken – praktiske øvingar i samband med uteskule.
Seinare går ein gjennom skilt/trafikkreglar i lag med politiet. Praktiske øvingar ute.
Tangen skule har i 4.kl. sykkel som tema, m.a. sykkelløype og sykkelprøve i lag med politiet.
Borna lærer å kontrollera om sykkelen er trygg og det er utdeling av sykkelhjelmar (ved Årdal tenk tryggleik).
Farnes skule
Farnes skule køyrer eit trafikkopplegg ved skulestart for 1. – 4. kl. Dette omfattar t.d. politideltaking i nærmiljøet (m/stikkprøver), assistent/lærar på skulebussen, gjennomgang av bussvettreglar, utdeling av trafikkalender, Busse-Rulle og gåprøve.
Lensmannskontoret gjennomfører:
- Aksjon skuleveg – gå til/frå skulen.
- ”Busse Rulle” – vera med skulebussen.
- Refleksaksjon saman med andre – Årdal tenk tryggleik.
- Temadagar ”Gåprøve”.
- Informasjon om sykkel, verneutstyr og åtferd.
Mellomsteget 5. – 7. klasse
Det vert teke sykkelsertifikat i 4. kl. – om våren (elevane får ikkje sykla til skulen før i 5.kl.).
I 6. klasse er sykling og tryggleik tema.
Det er trafikkveke om våren 4.-7. kl. – avslutta med sykkelprøve.
Lensmannskontoret tek opp tema som:
- Haldningar/åtferd i trafikken.
- Viktige reglar - trafikkreglar og konsekvensar.
- Sykkel, verneutstyr, åtferd – ”Sykkeldag”.
Ungdomssteget 8.- 10. klasse
Trafikkundervisning vert i samsvar med fagplanar, integrert i andre fag – t.d. naturfag og data (trafikkstatistikk).
Tilbod om Trafikalt Grunnkurs vert gjeve til 10.- klassingane. Dette går inn som ein del av trafikk valfag.
I 10. klasse er det og eit orienteringsmøte for 16-åringar og foreldre, organisert av skulen, der folk frå Statens vegvesen (trafikkstasjon) møter for å orientera.
Elevane som har trafikk valfag underviser elevane i fjerdeklasse i ulike trafikale tema i samband med at elevane skal ha sykkelopplæring ute i trafikken.
Lensmannskontoret gjennomfører/deltek i:
- Kriminalførebyggjande og haldningsskapande opplegg i ”Politikameratane”, over 2 dagar (9.kl.)
- Temaveke trafikk – prosjektarbeid – (Laser, gjennomsnitt....)
- Tema kring trafikk og trafikkopplæring.
- Trafikkampanjane ”ikkje tøft å vere død” og ”sei frå”
- Gjennomgang av trafikkreglar, konsekvensar av å utfordra naturlovene og å bryta dei juridiske lovene - haldningsskapande arbeid.
Trafikk og trafikkopplæring går inn som naturleg tema i natur og miljøfag, i matematikk og IKT. Politiet har vidare utarbeidd ein undervisningsperm der dei, saman med skulane, eller åleine, gjennomfører ulike tema med elevane.
Vidaregåande skule
I kommunen er det ein vidaregåande skule, lokalisert til Øvre Årdal. Skulen har engasjert seg ein del i trafikktryggingsarbeidet, og har tidlegare hatt trafikkopplæring som eit valfag.
Skulen har opplegg (temadagar) om trafikktryggleik, og deltek i ei samarbeidsgruppe (jf. ÅTT) om tryggingsarbeid på dette feltet.
Årdal tenk tryggleik arbeider for å få til årleg temadag innan trafikktrygging.
Politiet gjennomfører/deltek i:
- trafikkreglar/konsekvensar/førarkort for bil
- RUSS og trafikk – åtferd, rus